Toimistotiloja on hyvin erilaisia ja niiden puitteet ja sisustus vaihtelevat suuresti rakennuksen iän, kunnon ja varustelun mukaan. Varsinaisella työskentelytilalla on kuitenkin suuri merkitys työntekijöiden hyvinvoinnin kannalta, sillä hyvä ilmanvaihto sekä oikea lämpötila, sopivan tilavat huoneet sekä tarpeellinen ääneneristys vaikuttavat työntekijöiden terveyteen ja hyvinvointiin työaikana.

Ilmastointi ja toimiston oikea lämpötilacomputer-414059_960_720

Kylmän talven aikana tai kesähelteillä on tärkeää huolehtia oikeasta toimiston lämpötilasta ja ilmastoinnista. Liian kylmä ilman lämpötila altistaa paikallaan istuvat työntekijät helposti vilustumisille ja sairauksille. Sopiva lämpötila tulee säätää noin kahteenkymmeneenkahteen asteeseen, toki toimiston työntekijöiden yhteisestä sopimuksesta sitä voidaan säätää pienemmäksi tai lämpimämmäksi sen mukaan, mikä kaikille parhaiten sopii. Hieman viileä toimistolämpötila auttaa kuitenkin virkeänä pysymisessä. Väsymisen välttämiseksi kylmälle herkät henkilöt voisivat pukea hieman enemmän vaatetta tai varata mukaan ylimääräisen villaisen neuleen, jotta kuuma ilma ei väsytä suurinta osaa työntekijöistä.

Kuumalla kesähelteellä vastaavasti on tärkeää, että ilmastointi toimii, jotta voidaan saada miellyttävä työympäristö toimistolle. Useimmiten huoneilmaa voidaan viilentää ilmalämpöpumpulla. Ilmastointi tavallisesti pyörittää samaa ilmaa huoneessa, jolloin saattaa olla riskinä, että hiemankin flunssaisten työtovereiden läsnäolo vaikuttaa koko työryhmän sairastumiseen, sillä silloin mikrobit ja bakteerit eivät poistu, vaan pyörivät huoneilmassa ilmaston suodattaessa ilmaa.

Mahdollisuuksien mukaan, kun ulkoilma ei ole äärimmäisen kylmä tai kuuma, on myös hyvä säännöllisesti tuulettaa toimistoa, jolloin sisäilma saadaan vaihtumaan. Joskus hyvin pienissä toimistotiloissa, joissa on paljon työntekijöitä, huoneilma huononee monen tunnin työskentelyn jälkeen. Tällöin kaikilla työntekijöillä saattaa esiintyä lievää hapenpuutetta, johon oireina on väsymys, pahoinvointi, päänsärky, silmien kirvely, levottomuus, ärtyneisyys ja voimakas jatkuva haukottelu.

Oikein mitoitetut huoneet

Liian pienet toimistotilat tosiaan aiheuttavat pitkällä aikavälillä moninaisia terveyshaittoja, sillä raikkaan huoneilman puuttumisen lisäksi myös toimistosta aiheutuva melu voi aiheuttaa päänsärkyä ja keskittymisvaikeuksia. Vaikka työtiloihin saadaan päästää tietty määrä henkilöitä väliaikaisesti, tilat tulee mitoittaa niin, että jokaisella on oma paikkansa ja rauhallinen tilansa suorittaa työtehtävänsä ilman tarpeettomia häiriötekijöitä. Joissakin toimistoissa, joissa suoritetaan esimerkiksi asiakaspalvelukontakteja puhelimitse, oikeanlaisiin äänenvaimentimiin, tilakorkeuteen ja työntekijöiden rajoitettuun määrään jokaista toimistohuonetta kohden.