Vinkkejä terveellisen ruoan valitsemiseen vanhetessasi

Tiedä, miltä terveellinen lautanen näyttää Saatat muistaa ruokapyramidin, mutta USDA paljasti äskettäin yksinkertaisemman tavan auttaa ihmisiä näkemään, mitä heidän pitäisi syödä joka päivä. Sen nimi on MyPlate. Yksinkertainen kuva näyttää tarkalleen, miten viiden ruokaryhmän tulisi pinota lautasellesi. Nämä ovat terveellisen ruokavalion rakennuspalikoita.

Etsi tärkeitä ravintoaineita

Varmista, että syöt erilaisia ruokia saadaksesi kaikki tarvitsemasi ravintoaineet. Lautasesi pitäisi näyttää sateenkaarelta – kirkkaat, värilliset ruoat ovat aina paras valinta! Terveelliseen ateriaan tulee sisältyä:
Vähärasvainen proteiini (vähärasvainen liha, merenelävät, munat, pavut)
Hedelmät ja vihannekset (ajattele oranssia, punaista, vihreää ja violettia)
Täysjyvätuotteet (ruskea riisi, täysjyväpasta)
Vähärasvainen meijeri (maito ja sen vaihtoehdot)
Muista valita elintarvikkeita, joissa on runsaasti kuitua ja vähän natriumia tai suolaa. Etsi myös D-vitamiinia, joka on tärkeä mineraali ikääntyessämme.

Lue Ravitsemustiedot-etiketti

Terveellisin ruoka on kokonaisia elintarvikkeita. Nämä löytyvät usein ruokakaupan kehältä tuote-, liha- ja meijeriosista. Kun syöt pakattuja ruokia, ole fiksu ostaja! Lue etiketit löytääksesi tuotteita, jotka ovat vähemmän rasvaa, lisättyjä sokereita ja natriumia.

Käytä suositeltuja annita

Painon ylläpitämiseksi sinun on syötävä oikea määrä ruokaa iällesi ja kehollesi. American Heart Association tarjoaa suositeltuja päivittäisiä annitauksia yli 60-vuotiaille aikuisille. Pysy nesteytettynä Vesi on myös tärkeä ravinne! Älä anna itsesi kuivua – juo pieniä määriä nesteitä johdonmukaisesti koko päivän ajan. Tee, kahvi ja vesi ovat parhaita valintojasi. Pidä nesteet sokerin ja suolan kanssa minimissä, ellei lääkäri ole toisin ehdottanut.