terveelliset ruokailutottumukset

Syö vähemmän suolaa: enintään 6 g päivässä aikuisille
Liika suolan syöminen voi nostaa verenpainetta. Ihmiset, joilla on korkea verenpaine, sairastuvat todennäköisemmin sydänsairauksiin tai saavat aivohalvauksen. Vaikka et lisäisi suolaa ruokaasi, saatat silti syödä liikaa.
Noin kolme neljäsosaa syömästäsi suolasta on jo ruoassa, kun ostat sen, kuten aamiaismuroja, keittoja, leipiä ja kastikkeita.

Saat vinkkejä suolan vähentämiseen ruokavaliossasi

Ole aktiivinen ja ole terve paino Terveellisen syömisen lisäksi säännöllinen liikunta voi auttaa vähentämään riskiä saada vakavia terveysongelmia. Se on tärkeää myös yleisen terveytesi ja hyvinvointisi kannalta. Lue lisää liikunta- ja liikuntaohjeiden hyödyistä aikuisille. Ylipaino tai liikalihavuus voi johtaa terveysongelmiin, kuten tyypin 2 diabetekseen, tiettyihin syöpiin, sydänsairauksiin ja aivohalvaukseen. Alipainoisuus voi myös vaikuttaa terveyteesi.

Älä janoa

Sinun täytyy juoda paljon nesteitä, jotta kuivut. Hallitus suosittelee juomaan 6-8 lasia joka päivä. Tämä on sen nesteen lisäksi, jonka saat syömästäsi ruoasta. Kaikki alkoholittomat juomat lasketaan, mutta vesi, vähemmän rasvainen maito ja alemmat sokerijuomat, mukaan lukien tee ja kahvi, ovat terveellisempiä valintoja. Yritä välttää sokerisia virvoitusjuomia ja poreilevia juomia, koska ne ovat runsaasti kaloreita. Ne ovat myös pahaksi hampaillesi.

Älä jätä aamiaista väliin

Jotkut jättävät aamiaisen väliin, koska luulevat sen auttavan heitä laihtumaan. Mutta terveellinen aamiainen, joka sisältää runsaasti kuitua ja vähän rasvaa, sokeria ja suolaa, voi olla osa tasapainoista ruokavaliota, ja se voi auttaa sinua saamaan ravintoaineita, joita tarvitset hyvään terveyteen.